Een biercantus om nooit te vergeten!

Veel studenten zijn al met het concept cantus bekend. Het is van origine een echt studenten evenement. Het woord cantus is afgeleid van het latijn en staat voor zang. Het meervoud: cantussen. Een biercantus staat gelijk aan een drinkfestijn, waarbij de gasten uit volle borst meezingen. En evenement wat verbroederd. Het wordt door studieverenigingen vaak ingezet om ervoor te zorgen dat medestudenten aan van het samen zingen elkaar betere leren kennen. Dit gaat uiteraard gepaard met vele glazen (vaak pullen) bier. Vandaar het woord bier cantus (bier zang).  Motion Coverband heeft ruime ervaring met biercantus. Indien u een biercantus wilt organiseren, kunnen wij u helpen met de muzikale omlijsting en groot deel van de organisatorische taken!

Een biercantus kan op bijna elke mogelijk locatie gehouden worden. Beeld je een grote tent in, die tot aan het podium gevuld is met stevige tafels en banken. Waarom deze stevig dienen te zijn, snap je vaak na het meemaken van één biercantus. Voor uitbaters is het slim om voor kwaliteit te gaan, omdat er anders nog wel eens gewonden kunnen vallen.

De praeses en het biercantus regelement

Een biercantus wordt geleidt door een cantusleider. Bij studenten verenigingen wordt dit ook wel ‘de praeses’ genoemd. Hij houdt tijdens de cantus de touwtjes strak in handen. Er gelden namelijk enkele (traditionele regels) die streng nageleefd worden. Bij het overtreden van deze regels zorgtde cantus leider ervoor dat de overtreden ‘en plein public’ gestraft wordt. Regel één bij de biercantus is dat de cantusleider ALTIJD gelijk heeft. Hij is namelijk de baas. Bij binnenkomst krijgt elke bezoeker een glas of pul.  Hier komt regel twee; het is de bedoeling dat je gedurende de biercantus aan de tafel blijft zitten. De bediening vult tussen de liederen door glazen rijkelijk. Omdat zingen bij een biercantus centraal staat (naast het bierdrinken), volgt een derde belangrijk cantus regel: tijdens het zingen wordt er niet gedronken. Men kan tenslotte niet zingen met een volle mond. Dit is een regel die door veel biercantus deelnemers vergeten wordt. Tussen de liederen door geeft de cantusleider aan wanneer er gedronken wordt. Dit wordt aangegeven met het drinklied: “trink, trink brüderlein trink!”. Dit wordt uiteraard door iedereen uit volle borst meegezongen.
Alle regels staan genoteerd in het grote cantusboek van de praeses en worden voor de start van de cantus voorgedragen. De cantusleider zal tijdens de cantus de regels strikt handhaven.
Biercantus liederen: van Hazes tot “nanananaaaaa Hey Judeeee!!!”
De biercantus is een combinatie van klassieke meezingers en bier. De band speelt bekende nummers van vroeger tot nu en doet er alles aan om iedereen uit volle borst mee te laten zingen! Natuurlijk zal de kwaliteit van de samenzang beter worden, naarmate de cantus vordert. Motion Coverband heeft een uitgebreid repertoire voor een biercantus. Hieronder enkele populaire liederen:
  • Het is een nacht – Guus Meeuwis
  • Bloed zweet en tranen- Hazes
  • 99 luftbalons  – Nena
  • Angels – Robbie Williams
  • Sweet Caroline – Neil Diamond

Motion Coverband heeft een format voor het cantusboekje. Dit kunnen wij ruim voor de biercantus aanleveren, zodat u cantusboekjes kunt drukken. Dit is inclusief teksten, het reglement en straffen.

Biercantus straffen: wie niet zingen wil, zal het heet onder de voeten krijgen!

Zoals hierboven al genoemd is, volgt er een straf na het overtreden van de regels. De overtreder wordt bij de praeses geroepen. Ten overstaan van de gehele zaal wordt het strafbare feit genoemd en krijgt de overtreder een straf. Deze straf is afhankelijk van het delict. Dit is gegarandeerd een groot spektakel.

Ad vleermuis :
De gestrafte wordt ondersteboven gehouden en drinkt zo zijn glas leeg.

Ad Kaas:
De gestrafte trekt een sok uit en trekt die over zijn glas. De gestrafte dient nu door zijn sok het glas leeg te drinken.

Ad schoendum:
De gestrafte trekt een schoen uit. Het glas van de gestrafte wordt in deze schoen leeggegoten. De gestrafte drinkt uit zijn schoen.

Ad Pavlov:
De gestrafte drinkt iedere keer als iemand van de Senior met een belletje rinkelt een ad fundum, tot het einde van de cantus.

Biercantus begrippen voor dummies:

Voor de mensen die niet bij een studentenvereniging hebben gezeten of nooit aan een cantus hebben meegedaan, hebben we enkele begrippen onder elkaar gezet:
Codex: zangbundel
Ad sedes: bevel om te gaan zitten
Praeses: De Voorzitter
Cantor: Voorzanger
Corona: alle aanwezigen op een cantus
Tempus: plaspauze. Dit is een zeer belangrijk begrip!
Ad pedes: ga staan
Ad sedes: ga zitten
Ad primam: strofe wordt op bevel van de Praeses ingezet
Ad fundum: glas leegdrinken tot de bodem in 1 hef